De SIOD (Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst) kondigt regelmatig een aantal flitscontroles aan. Daarbij publiceert zij voor een aantal sectoren ook checklists op haar website www.siod.belgie.be waarmee werkgevers zich kunnen voorbereiden op een inspectie.
Een terugkerend onderwerp in de checklists is het gebruik van toegestane afwezigheid.
Bij eventuele controle door inspectiediensten zal u mogelijks om een verantwoording worden gevraagd indien u met regelmaat toegestane afwezigheid in de sociale documenten boekt.
De inspectie aanvaardt “toegestane afwezigheid” enkel onder de volgende voorwaarden:
- Het moet kunnen blijken dat ze op verzoek van de werknemer werd aangevraagd;
- Het akkoord der partijen zal voor elke dergelijke afwezigheidsdag moeten blijken uit een geschrift met opgave van de reden;
- Op deze dagen moesten er normale arbeidsprestaties overeengekomen zijn;
- Indien het om een deeltijdse werknemer gaat moet de werkgever het “afwijkingsdocument” (artikel 160 Programmawet van 22/12/1989) effectief gebruiken, voor het niet presteren van deze uren;
- Bovendien moet de afwijking “telkens” door de werknemer ondertekend te worden.
Bron: www.siod.belgie.be.
Heeft u nog vragen? Wenst u meer informatie over dit artikel? Neem gerust contact op met de juridische dienst!