De federale regering heeft een nieuw formulier ontworpen waarmee een werknemer kan bewijzen dat hij het werk heeft hervat na een periode van arbeidsongeschiktheid. De werkgever zelf communiceert over die werkhervatting alleen nog via elektronische weg.
Het nieuwe model van ‘Aangifte van werkhervatting of bewijs van hervatting van werkloosheid’ moet gebruikt worden wanneer een werknemer ná 31 december 2019 het werk hervat na een periode van moederschapsverlof, omgezet moederschapsverlof, adoptieverlof of pleegverlof, of wanneer hij na die datum het werk vervroegd hervat na een periode van arbeidsongeschiktheid.
De werknemer bezorgt het ingevulde formulier aan zijn ziekenfonds binnen de acht dagen na de beëindiging van de arbeidsongeschiktheid. Het nieuwe model bevat geen luik meer dat moet ingevuld worden door de werkgever.
De werkgever bezorgt de datum van werkhervatting vanaf 2020 rechtstreeks, via elektronische weg, aan de verzekeringsinstelling. In principe doet hij dat ten laatste op de eerste werkdag van de tweede maand die volgt op de maand waarin zijn werknemer het werk heeft hervat.
Heeft u nog vragen? Wenst u meer informatie over dit artikel? Neem gerust contact op met de juridische dienst!